Sensomotoriikka arjessa

Sain tänään ihanaa asiakaspalautetta:

Jyri osaa tehdä ihmeitä! 
Olen pienestä pojasta asti kärsinyt levottomuudesta, tavasta ylireagoida henkisesti ja fyysisesti haastaviin tilanteisiin. Ajan myötä niitä oppii osin hallitsemaan, mutta itselläni olin hyväksynyt ne harmilliseksi osaksi luonnettani. Asiasta on kieltämättä ollut yliopistoaikana ja työelämässä haittaa. Toimin yritysjuristina, joten kova paine ja haasteet ovat jokapäiväistä elämää. Jossain vaiheessa uraani olen jopa harkinnut, josko rauhoittumiseen ja käsittelyyn tarvitaan lääkitystä. Jyri muutti kuitenkin tämän asian ihan konkreettisesti, helpotti arkeani ja antoi aikaa ajatella. 
En itse asiassa ollut skeptinen sensomotoriikan harjoitusten ja käyntien osalta, mutta arvelin vähän mihin siitä voi olla hyötyä, jos asiat ovat ihmiseen luonteessa. Uskokaa, ne eivät kaikki ole luonteessa, vaan voivat liittyä esim. sensomotorisiin reflekseihin. Minulla testattiin  perusrefleksejä ja sen jälkeen Jyri alkoi treenata alkuun Moroa ja Babinskia ja sitten muita. Ensimmäiset kolme tai neljä viikkoa vaikuttivat ainoastaan yhdellä tavalla, väsyin entistä enemmän. Jyri oli kertonut tästä etukäteen, koska aivot alkaisivat käsitellä uusia toimintatapoja ja se ilmenee väsymyksenä. 
Seuraava vaihe oli selkeä. Moron vähentyessä treenauksen johdosta huomasin selkeää rauhoittumista reagoinnissa ja normaalielämässä. Samaan aikaan Babinski-refleksin treenaaminen vaikutti asentooni, joka tuntui etenkin päkiöissä jännityksen vähentymisenä ja pienenä rasituksena. Tein harjoituksia tämän pienen muutoksen innoittamana kotona sovitusti ja noin viiden viikon kohdalla huomasin väsymyksestä huolimatta, että yleinen reagointi asioihin ja levollisuus oli aivan uudella tasolla. Minulla on neljä lasta (eli huolia kylliksi), firma ja iso talous hoidettavana. Arjessa vaikutus oli selkeä. Oli lisäksi hyvä nähdä treenaussessiossa konkreettisesti, miten jotkin reflekseistä katosivat hiljalleen ja sen näki itse. Aina välissä treenasimme muitakin refleksejä, joka auttoi selvästi Moron ja Babinskin lähdön jälkeen.
Minä olen kiitollinen Jyrille siitä, että hän avasi treenillä itselleni ihan uuden ikkunan elämään hyvin konkreettisella tavalla, joka toimi käytännössä ja nopeasti.