Miten asia kannattaa esittää

Vuorovaikutustilanteessa sanat ovat luontaisesti merkityksellisessä asemassa siinä, miten viestisi menee perille. Yksi sanapari, johon kannattaa kiinnittää huomiota, on sinä ja minä. Se, kumpaa sanaa käytät esittäessäsi asiasi tai antaessasi palautetta, vaikuttaa siihen, miten toinen sinut kuulee ja millaisena hän viestisi kokee.

Kokeillaanpa: ” Sä et oo tänään käynyt lenkillä”, ” Sun kannattaisi harjoitella enemmän” tai ” Sä vietät mieluummin kaverien kanssa aikaa kuin treenaat”, kuulostaa erilaiselta kuin sama viesti minä -kielellä.  ”Mä mietin, oletko käynyt tänään lenkillä”, ” Mä huomaan, että harjoittelu on vähentynyt vai kuvittelenko mä vaan?” tai ”Mä koen, että kaverit on tärkeämpiä kuin treenaaminen ja se turhauttaa mua.” Sinä -sana saa viestin usein kuulostamaan syytökseltä tai vaatimukselta ja siitä ei tule kenelläkään hyvä olo. Päinvastoin, sinä -kieli saa meidät usein puolustuskannalle ja viesti ei tule perille.

Minämuodossa puhut omista huomioistasi, tunteistasi, tarpeistasi ja ajatuksistasi ja toisen on helpompi kuulla, mitä sanot. Voit hyvin sanoa ” Minua harmittaa, kun harjoittelu on vähentynyt ja kavereiden kanssa vietetty aika lisääntynyt. Toivon, että pärjäät seuraavissa kisoissa ja siksi puhun tästä asiasta.”

Kannattaa kokeilla ja samalla voi vaikka voimistella viikon vinkin mukaisesti :)