Panssari CC Parolannummi 18.4.2015
23.4.2014 posted by Tuula
Reipas ja oma-aloitteinen Leevi kahviteltassa tuuraamassa |
Motocrossin MM Hyvinkää 12.7.2014
5.8.2015 posted by Tuula
Lauantaina 12.7 vietimme Annen kanssa päivän nautiskelen MM crossin
kisatunnelmista Hyvinkäällä. Päivä oli mukavan lämmin ja tuulinen ja nautin auringosta
Annen seisoskellessa telttojen varjoissa. No, tunsin sen illalla nahoissani.
Ehkä ensi kesänä osaan varautua.
Harri Kullas fanien ympäröimänä |
Pelkkä ajatus siitä, mitä on edessä ja mitä ollaan tekemässä
ja pulssin nousemaan. Pelko toimii samalla tavalla. Olet ehkä menossa uuteen
jännittävään tilanteeseen tai pitämään esitystä ihmisjoukon eteen. Ja ennen
kuin tämä edes tapahtuu, huomaat, että sydämesi hakkaa, kädet hikoavat, hartiat
jännittyvät… pelkästä ajatuksesta siis. Ja niin kauan kun tämä ei haittaa, niin
olkoon niin. Ja jos haluat voida olla rennompi, hyvässä vireessä ja vähemmän
jännittynyt, niin asialle on mahdollista tehdä paljonkin.
Panssari CC kisat talkoolaisena
19.05.2014 posted by Tuula
Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna, kun sää oli vielä kovin epävakainen ja viileä, toppauduimme Annen kanssa lämpimiin kuteisiin ja suuntasimme heti lauantaina aamuvarhaisella Parolannumelle talkoilemaan Panssari Cross Country kisoihin.
Ilokseni pääsimme buffet -tädeiksi ja sekös oli meille mieluisaa hommaa! Tutustuimme mukaviin ihmisiin ja innostuimme tehostamaan buffet palvelua nopeudella ja ystävällisyydellä. Vielä kun olisimme päässeet päsmäröimään makkaranpaistopistettä...
Ja Annekin ehti viikonlopun aikana ihastua; sivuvaunucrossiin. Heti kun Suomessa alkaa noviisisenioritätien sarja, me ollaan mukana! Anne ajaa ja mä heilun muuten mukana....vaikka Mami meitä varoitteli, ettei kyseessä olekaan mikä ihan helppo homma...
Viikonlopun jäljiltä sekä keho että mieli tiesi talkoilleensa tuntitolkulla ja arvostan teitä kaikkia sitoutuneita ja lajeistanne innostuneita aktiiveja, jotka hommaa pääsääntöisesti pyöritätte.
MP -messut 31.1-2.2.2014
03.02.2014 posted by Tuula
Vaikka tykkään moottoripyöristä noin yleensä, niin MP -messuilla suuntasimme nopeasti SuperCross -areenan tuntumaan. Viikonlopun kohokohta itselleni oli taas tuttujen tapaamisen lisäksi SuperCross -kisat ja Electric -areenalla ajettava Champion Race, jossa kovimmat kuskit ottivat toisistaan mittaa sähköpyörillä.
Vaikka tykkään moottoripyöristä noin yleensä, niin MP -messuilla suuntasimme nopeasti SuperCross -areenan tuntumaan. Viikonlopun kohokohta itselleni oli taas tuttujen tapaamisen lisäksi SuperCross -kisat ja Electric -areenalla ajettava Champion Race, jossa kovimmat kuskit ottivat toisistaan mittaa sähköpyörillä.
Renner jahtaa Kullasta, turhaan :) |
Itse nautin enemmän viime syksyn Tampereen tapahtumasta, joissa kisoja pääsi seuraamaan aidan vierestä niin, että hiekan saattoi maistaa ja huikeita hyppyjä sai seurata alhaalta päin. Toisaalta, Helsingissä tuntumaa sai viimeistään siinä vaiheessa, kun Classic -sarjan tuoksu levisi ihan kisakatsomon perukoille saakka. Helsingin messuilla on ollut todennäköisesti hyvin työnsä tekevä ja velvollisuudentuntoinen turvallisuusvastaava ja hyvä niin.
Perjantain finaalia seuratessamme löimme Annen kanssa vetoa, kumpi voittaa
SuperCrossin finaalin; Kullas vai Renner. Anne oli vahvasti Kullaksen kannalla,
joten vedonlyöntihengessä itse veikkasin Renneriä voittajaksi. Harmikseni voitin vedonlyönnin, mutta harmituksesta huolimatta ihailin Rennerin määrätietoista ja vauhdikasta ajoa. Ilokseni Kullas kiri lauantaina huikean
etumatkan Renneriin ja voitti kisan. Hyvä Harri!
Messut ja kisat ovat myös hyvä paikka tavata urheilijoita ja heidän vanhempiaan. Lauantaina
istuin reilun tunnin hiljaisemmassa nurkkauksessa valmennettavan kanssa ja kävimme läpi urheilijan minäkuvaan ja tavoitteisiin liittyviä asioita. Hyvin
toimii.
Kärme Kustaa 30.11.2013
Daltonin veljesten alkuveryttelyt |
Voi miten riemukas ja sävähdyttävä päivä! Kerta kerralta saan enemmän kiksejä näistä lajeista ja tänään tuntumaa tuli kunnolla. Saavuimme aamun pikkupakkaksessa lähtöpaikalle katsomaan, kun kolmen hengen joukkueet starttasivat matkaan ja sitten me Annen kanssa marssimme miesjoukon perässä lähellä maaliviivaa olevalle suoalueelle katsomaan kisaa. Meillä oli hauskaa juttuseuraa ja pian jo ensimmäiset joukkueet tulivat näkyviin. Seuraavat pari tuntia menivät kuin siivillä. Rapa lensi rinnuksille, kirosanat raikuivat (taisin itse kirota enemmän jännityksestä kuin suohon juutuneet kuskit turhautumisesta) ja koneet savusivat. Ja nyt ensimmäisen kerran tajusin selvästi lajin rankkuuden. Kokeneet kuskit selvisivät ryteiköstä ja mudasta sujuvasti ja helpon näköisesti ja osa joukkueista jumittui pyörän kanssa pöpelikköön useaksi minuutiksi, jopa puoleksi tunniksi. Pidin kisan hengestä ja siitä, että kaveria jeesataan.Myös joukkueiden hauskat nimet ja viihdyttävät ajoasut lisäsivät kokemuksen riemastuttavuutta. Tänne(kin) tulemme ensi vuonna uudestaan.
Supercrossi Tampereella 26.10.13
Hatunnosto talkooväelle
Six Days 2013 Sardinia 30.9 - 5.10.13
Kuusi päivää jatkuva kilpailu antaa loistavat puitteet treenata kisa-asennetta ja kuskien tukemista. Eteen tulee monenlaisia tilanteita: jumeja ja ylikierroksia, pettymyksiä ja onnistumisia. Minulle vaikeinta oli olla hiljaa ja antaa asioiden mennä kuskien ehdoilla. Olo oli kuin Alladinin aarrekammion vartijalla, jolle on annettu lupa päästää sisään kaikki, jotka itse haluavat. Mutta entäs jos ei halua tai ei tiedä, että pitää haluta? Jos jenkkivalmentaja Daniel Peterson olisi ollut paikalla, hän olisi todennut, että monilla kuljettajilla on vielä 80% potentiaalista käyttämättä. "Sports are 80% mental!" says Dan. Ne, jotka edelleen kirjoittavat sähkökirjoituskoneella, eivät voi käsittää miten tehokas tietokone on. Ja ne, jotka kamppailevat itsensä kanssa päivittäin, eivät voi käsittää tai edes uskoa kuinka helppoa ja miellyttävää elämä voi olla. Sixillä saatiin kokea muutamia huikeita juttuja, jotka antavat aavistuksen siitä mihin voidaan päästä, jos niin halutaan. Mentaalivalmennuksen yksi periaate on: jos yksikin ihminen pystyy siihen, kuka tahansa voi tehdä saman. Tämä todistetaan urheilussa aina sen jälkeen, kun joku rikkoo haamurajan tai tekee mahdottomalta tuntuvan liikesarjan. Lyhyessä ajassa moni yltää samaan ja näin on luotu uusi normaalitaso.
Trialin SM Nokia 24.8.2013
25.8.2013 posted by Tuula
Ajoreitin tarkastelua |
Juma, että nää kuskit on taitavia!
Kiinnitin
huomioita toisten kuskien tapaan tutkailla ajoreittiä tarkasti. He kävelivät
reitin läpi, potkivat pikkukiviä pois edestä ja näytti siltä, että joku ainakin
kävi ajon läpi mielessään… elekielestä päätellen. Samanlaista huippukuskien valmistautumista
olen nähnyt enduro- ja superendurokuskien
tekevän. Liekö se yksi syy menestymiseen?
Hard as a rock - Neste Oil Rally Finland 2013
6.8.2013 posted by Timo
Suomalaisella
ralliautomenestyksellä on nyt edessään kivinen tie. Pitää osoittaa, että olemme
hyviä, nopeita ja ennen kaikkea voittajia. Emme ehkä
pärjää ihan kaikilla alustoilla… No, tämähän on kuultu aiemminkin asfalttikisojen
kohdalla. Keski- ja Etelä-Euroopan kisoissa. Ja niissä, missä Loeb on
perinteisesti hyvä…
![]() |
Hard day´s rock. |
Ennen kuulumatonta on se, että nyt omissa olosuhteissamme, Ruotsin ja Suomen osakilpailuissa on tiemme nousemassa pystyyn.
Eipä vielä
ole syytä laittaa päätä kivelle, ajaminen ja puristaminen on kuitenkin
suomalaisilla luontaisesti verissä. Ajotekniikassa ja urienmukaisessa
ajotavassa on oppimista toki, mutta mistä saisimme loebimaisen tai
räikkösmäisen suoritusvarmuuden kilpailuissa?
Yksi varteenotettava keino on mentaalisen puolen, kantin vahvistaminen, onhan suomalainen tieto-taito ja osaaminen valmennuksessa näyttänyt menestystarinoita.
Siis ajamiseen
kivenkovaa kanttia, ei ajamalla kovaa kanttikiveen…
Kuvako? Tuo
maakivi ratkaisi kilvanajon EK 2:lla Jari-Matti Latvalan osalta.
Motocrossin SM Karkkila 28.7.2013
29.7.2013 posted by Tuula
Vietimme Annen kanssa helteisen sunnuntain Karkkilassa seuraten motocrossin SM kisoja. Sen lisäksi, että tutut kuskit ja heidän vanhempansa ehtivät vaihtaa kanssamme muutaman sanasen, yksi ilahduttavimpia hetkiä oli seurata kisaa ajavien kuskien tukijoukkoja ja heidän kierroskylttejään. Osa tukijoukoista hyödyntää kylttiä myös kannustamiseen ja huomasimme kylteissä sanoja Rento, Ohi, Hyvä, Waude, Jaksa.Tosi hienoa!
Tapasimme eilen myös olutteltan varjossa Raivon. Raivo on pitkän linjan urheilumies ja virkistymisen ohessa hän kommentoi ohimennen kisan tapahtumia. Jutustelimme Raivon kanssa tovin ja kysyimme häneltä, josko hän kokeenena konkarina voisi joskus toimia videoblogimme kommentaattorina. Raivolle asia sopi ja taisi mies olla jopa mielissään, kun pyysimme häntä.Sen toki mainitsen, että Raivon mielipiteet jossakin määrin eroavat Mental Sport näkemyksestä ja se tuo hyvän, avartavan näkökulman asioihin.
Jämsän SuperEnduro 20.7.2013 Vauhdin hurmaa
21.7.2013 posted by Tuula
Motocrossin MM kisoista innostuneina aloimme Anne kanssa suunnitella reissua seuraavaan kisatapahtumaan. Valinta oli vaikea. Samalle viikonlopulle osuu monta kisaa ja lopulta suuntasimme Annen kanssa Jämsään seuraamaan SuperEnduroa.
Mielenkiintoinen päivä tarjosi vuoroin aurinkoa, vuoroin sadetta, sydäntä lämmittäviä minicross esityksiä, juttuseuraa kisakatsomossa ja varikkoalueella sekä tietenkin vatsanpohjassa tuntuvaa vauhtia ja jännitystä.
Pitkästä päivästä huolimatta kiinnostus pysyi yllä loppuun saakka. Lisää tätä!
SuperEnduron top 3 Remes, Seistola ja Tarkkala.
Motocrossin MM Hyvinkää 13-14.7.2013
21.7.2013 Posted by Tuula
Olimme Annen kanssa viime viikonloppuna Hyvinkäällä Motocrossin MM kisoissa. Pyörän hallinnasta tietämättöminä seurasimme kuljettajien ajoa ja kiinnitimme huomiomme siihen, mitä eroa on kärkikolmikolla verrattuna loppupään kuskeihin.
Huomasimme 2 selkeää eroa. Kärkikuskeilla jalat pysyivät tapeilla kaikissa hypyissä, loppupään kuskeilla jalat nousivat satunnaisesti tapeilta ilmaan. Toinen ero näkyi mutkissa. Kärkikuskeilla jalka ei osunut kurvissa maahan ja taas peräpään kuskeilla jalka osui maahan. Viikonlopun aikana juttelimme parin alan harrastajan kanssa ja he vahvistivat oivalluksemme oikeaksi; Jokainen maakosketus tai jalkojen irtoaminen tapeilta vaikuttaa hidastavasti kierrosnopeuteen. Pitäkää jätkät jalat tapeilla!
(Hyvä se on täältä radan laidalta neuvoa)